|

Konkurence

Účel bodu

Odpovědět na otázky:

  • Proč dokážete obstát v konkurenci?
  • Jaká je Vaše konkurenční výhoda?

Obsah

5.1 Konkurence

Vytvořte srovnání s konkurencí. Zaměřte se na odpovědi na následující otázky zejména z pohledu kvality, ceny a řešení:

  • Existuje pro Váš produkt konkurence? Přímá nebo nepřímá?
  • Jaké mají postavení na trhu?
  • Jaké jsou její faktory úspěchu?
  • Co nabízí konkurence vs. co nabízíte Vy?
  • Na koho budete útočit? Jakou tržní pozici zaujmete?

5.2 Konkurenční výhoda

Navažte na body 3.2 a 5.1. Pozornost věnujte zejména velikosti konkurenční výhody a její udržitelnosti.

  • Jak velká je Vaše konkurenční výhoda?
  • Je Vaše řešení zlomové pro trh nebo se jedná pouze o vylepšení?
  • Pokud se jedná o vylepšení, je lepší o 10% než konkurence nebo 10x, 100x lepší?
  • Bude Vaše konkurenční výhoda opravdu rozhodujícím faktorem, proč si zákazník vybere právě Vás?
  • Jak si tuto výhodou udržíte dlouhodobě?
  • Do jaké míry je Váš produkt/služba unikátní? Tj. mohou Vás konkurenti snadno a rychle napodobit?

 

Užitečné rady

  • Produkt musí být násobně lepší, aby měl šanci na přežití.
  • Je dobré zmínit, co mohu dělat já a co konkurence nemůže a naopak, co já nemohu a konkurence může.
  • Nesoutěžte cenou, soutěžte kvalitou.
  • Stavte se do pozice proti tržnímu leaderovi. Vezměte standard odvětví, izolujte důležitý faktor (Vaši konkurenční výhodu) a stavte se do pozice proti němu. Můžete tak  využít jeho velkých výdajů na reklamu a prosazení značky ve svůj prospěch.

Nejčastější chyby

  • Často se setkáváme s tím, že autoři uvedou, že pro jejich produkt/službu neexistuje konkurence. Ve většině případů to potom znamená, že "žádná konkurence = žádný trh" anebo že autoři špatně hledali. Hledejte tak dlouho, dokud nějakou konkurenci nenajdete. Určitá míra konkurence je zdravá = ověření trhem.
  • Nehaňte konkurenci. 
  • Pokud má Vaše řešení přeci jen naději na přežití, tak se připravte na to, že si trh pro něj budete teprve vytvářet! To znamená vysoké nároky na marketing, prodejní kanály, komunikaci směrem k zákazníkovi...

 

<-- PŘEDCHOZÍ KROK     NÁSLEDUJÍCÍ KROK -->

Stáhněte si vzor a vytvořte si vlastní podnikatelský plán

DOC icon
Podnikatelský plán - větší projekty
- VZOR

Potřebujete poradit s Vaším podnikáním?  Hledáte investora?
Napište nám:

Mail
Prozkoumejte všechny naše služby!