|

Místo & konkurence

Účel bodu

Odpovědět na otázku:

  • Dokážete obstát v konkurenci?

Obsah

4.1 Místo

Popište umístění (lokalizaci) Vašeho podnikání. Zaměřte se zejména na otázky typu:

  • Jedná se o frekventované místo?
  • Nachází se v okolí dostatek (potenciálních) zákazníků?
  • Jaká je v okolí konkurence?

4.2 Konkurence

Vytvořte přehled o konkurenci. Zaměřte se na odpovědi na následující otázky zejména z pohledu kvality produktu nebo služby:

  • S jakou konkurencí budete soutěžit? Je přímá nebo nepřímá?
  • Nachází se v bezprostředním okolí? Je to pro Vás výhodou či nevýhodou?
  • Jaké jsou jejich faktory úspěchu?
  • Co nabízí konkurence vs. co nabízíte Vy?
  • Na koho budete útočit? Je konkurence mezinárodní řetězec nebo franchisa?

4.3 Konkurenční výhoda

  • Jak velká je Vaše konkurenční výhoda?
  • Je Vaše řešení zlomové pro trh nebo se jedná pouze o vylepšení?
  • Pokud se jedná o vylepšení, je lepší o 10% než konkurence nebo 10x, 100x lepší?
  • Bude Vaše konkurenční výhoda opravdu rozhodujícím faktorem, proč si zákazník vybere právě Vás?
  • Jak si tuto výhodou udržíte dlouhodobě?
  • Do jaké míry je Váš produkt/služba unikátní? Tj. mohou Vás konkurenti snadno a rychle napodobit?

4.4 Cenová politika

Popište cenovou politiku, kterou se budete na trhu profilovat. Jaká je cenová politika konkurentů?

 

Užitečné rady

  • Mnoho úspěšných podnikání těží z dobré polohy.
  • Produkt musí být násobně lepší, aby měl šanci na přežití.
  • Nesoutěžte cenou, soutěžte kvalitou.

Nejčastější chyby

  • V podnikatelských plánech se setkáváme s tím, že autoři uvedou, že pro jejich produkt/službu neexistuje konkurence. Ve většině případů to potom znamená, že buď o dané řešení nemá trh zájem anebo že nebyla provedena úplná analýza trhu. Je také možné, že se o realizování stejné myšlenky již někdo pokusil a neuspěl.
  • V některých případech prozatím trh neexistuje, což znamená vysoké nároky na marketing, prodejní kanály, komunikaci směrem k zákazníkovi...

 

<-- PŘEDCHOZÍ KROK     NÁSLEDUJÍCÍ KROK -->