Místo & konkurence
Účel bodu
Odpovědět na otázku:
- Dokážete obstát v konkurenci?
Obsah
4.1 Místo
Popište umístění (lokalizaci) Vašeho podnikání. Zaměřte se zejména na otázky typu:
- Jedná se o frekventované místo?
- Nachází se v okolí dostatek (potenciálních) zákazníků?
- Jaká je v okolí konkurence?
4.2 Konkurence
Vytvořte přehled o konkurenci. Zaměřte se na odpovědi na následující otázky zejména z pohledu kvality produktu nebo služby:
- S jakou konkurencí budete soutěžit? Je přímá nebo nepřímá?
- Nachází se v bezprostředním okolí? Je to pro Vás výhodou či nevýhodou?
- Jaké jsou jejich faktory úspěchu?
- Co nabízí konkurence vs. co nabízíte Vy?
- Na koho budete útočit? Je konkurence mezinárodní řetězec nebo franchisa?
4.3 Konkurenční výhoda
- Jak velká je Vaše konkurenční výhoda?
- Je Vaše řešení zlomové pro trh nebo se jedná pouze o vylepšení?
- Pokud se jedná o vylepšení, je lepší o 10% než konkurence nebo 10x, 100x lepší?
- Bude Vaše konkurenční výhoda opravdu rozhodujícím faktorem, proč si zákazník vybere právě Vás?
- Jak si tuto výhodou udržíte dlouhodobě?
- Do jaké míry je Váš produkt/služba unikátní? Tj. mohou Vás konkurenti snadno a rychle napodobit?
4.4 Cenová politika
Popište cenovou politiku, kterou se budete na trhu profilovat. Jaká je cenová politika konkurentů?
Užitečné rady
- Mnoho úspěšných podnikání těží z dobré polohy.
- Produkt musí být násobně lepší, aby měl šanci na přežití.
- Nesoutěžte cenou, soutěžte kvalitou.
Nejčastější chyby
- V podnikatelských plánech se setkáváme s tím, že autoři uvedou, že pro jejich produkt/službu neexistuje konkurence. Ve většině případů to potom znamená, že buď o dané řešení nemá trh zájem anebo že nebyla provedena úplná analýza trhu. Je také možné, že se o realizování stejné myšlenky již někdo pokusil a neuspěl.
- V některých případech prozatím trh neexistuje, což znamená vysoké nároky na marketing, prodejní kanály, komunikaci směrem k zákazníkovi...